Wiele osób uważa, że praca w biurze nie wiąże się z żądnymi zagrożeniami. Niestety praca w biurze jest uciążliwą pracą dla naszego organizmu, z uwagi na wymuszoną pozycję siedząca oraz pracę przy monitorze ekranowym.
Osoby pracujące w biurze często nie zdają sobie sprawy w takich wymogów jak konieczność robienia przerw (w celu odwrócenia wzroku od ekranu komputera oraz zmiany pozycji), a także z podstawowych wymogów zachowania ergonomicznej postawy. Pracownicy administracyjni są również narażeni na wiele chorób zawodowych, np. zespół cieśni nadgarstka, choroby układu kostno-szkieletowego, problemy ze wzrokiem. Oczywiście pracownicy podejmujący pracę powinni zostać zapoznani z odpowiednio przygotowaną oceną ryzyka zawodowego dopasowaną do ich stanowiska pracy oraz warunków pracy.
Warto jeszcze wspomnieć, że rok 2019 przyniósł wiele zawirowań w szkoleniach okresowych BHP dla pracowników administracyjno-biurowych. Najpierw zostały one wycofane, później (po wyodrębnieniu nowej grupy szkoleniowej) w praktyce przywrócone dla większości pracowników administracyjnych.
Przedstawiamy Państwu spis wymagań z zakresu BHP dla osób pracujących w biurze z podziałem na przykładowe stanowiska.
Właściciel, prezes, vice-prezes, członek zarządu – wymagania i szkolenia BHP
- Szkolenie wstępne BHP w dniu zatrudnienia
- Ocena ryzyka zawodowego
- Szkolenie okresowe BHP dla osób kierujących pracownikami w przeciągu 6 miesięcy od dnia zatrudnienia powtarzane raz na 5 lat
- Szkolenie z zakresu udzielania pierwszej pomocy (jeżeli jest osobą wyznaczoną do udzielania pierwszej pomocy)
- Szkolenie z zakresu przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji w miejscu pracy (rekomendowane)
Sekretarka, pracownik sekretariatu, Office Manager, recepcjonista, recepcjonistka – wymagania i szkolenia BHP
- Szkolenie wstępne BHP w dniu zatrudnienia
- Ocena ryzyka zawodowego
- Szkolenie okresowe BHP dla pracowników administracyjno-biurowych (zgodnie z §14 ust. 2 pkt 5) w przeciągu 12 miesięcy od dnia zatrudnienia powtarzane raz na 6 lat (o ile konieczne)
- Szkolenie z zakresu udzielania pierwszej pomocy (jeżeli jest osobą wyznaczoną do udzielania pierwszej pomocy)
Kierownik działu, dyrektor działu – wymagania i szkolenia BHP
- Szkolenie wstępne BHP w dniu zatrudnienia
- Ocena ryzyka zawodowego
- Szkolenie okresowe BHP dla osób kierujących pracownikami w przeciągu 6 miesięcy od dnia zatrudnienia powtarzane raz na 5 lat
- Szkolenie z zakresu udzielania pierwszej pomocy (jeżeli jest osobą wyznaczoną do udzielania pierwszej pomocy)
- Szkolenie z zakresu przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji w miejscu pracy (rekomendowane)
Pracownik działu (np. rekrutacji, personalnego, handlowego, zakupów, marketingu i in.) – wymagania i szkolenia BHP
- Szkolenie wstępne BHP w dniu zatrudnienia
- Ocena ryzyka zawodowego
- Szkolenie okresowe BHP dla pracowników administracyjno-biurowych (zgodnie z §14 ust. 2 pkt 5) w przeciągu 12 miesięcy od dnia zatrudnienia powtarzane raz na 6 lat (o ile konieczne)
- Szkolenie z zakresu udzielania pierwszej pomocy (jeżeli jest osobą wyznaczoną do udzielania pierwszej pomocy)
Handlowiec, przedstawiciel handlowy– wymagania i szkolenia BHP
- Szkolenie wstępne BHP w dniu zatrudnienia
- Ocena ryzyka zawodowego
- Szkolenie okresowe BHP dla pracowników administracyjno-biurowych (zgodnie z §14 ust. 2 pkt 5) w przeciągu 12 miesięcy od dnia zatrudnienia powtarzane raz na 6 lat (o ile konieczne)
- Szkolenie z zakresu udzielania pierwszej pomocy (jeżeli jest osobą wyznaczoną do udzielania pierwszej pomocy)
Telemarketer – wymagania i szkolenia BHP
- Szkolenie wstępne BHP w dniu zatrudnienia
- Ocena ryzyka zawodowego
- Szkolenie okresowe BHP dla pracowników administracyjno-biurowych (zgodnie z §14 ust. 2 pkt 5) w przeciągu 12 miesięcy od dnia zatrudnienia powtarzane raz na 6 lat (o ile konieczne)
- Szkolenie z zakresu udzielania pierwszej pomocy (jeżeli jest osobą wyznaczoną do udzielania pierwszej pomocy)
- Szkolenie z emisji głosu (rekomendowane)
Główna księgowa – wymagania i szkolenia BHP
- Szkolenie wstępne BHP w dniu zatrudnienia
- Ocena ryzyka zawodowego
- Szkolenie okresowe BHP dla osób kierujących pracownikami w przeciągu 6 miesięcy od dnia zatrudnienia powtarzane raz na 5 lat
- Szkolenie z zakresu udzielania pierwszej pomocy (jeżeli jest osobą wyznaczoną do udzielania pierwszej pomocy)
- Szkolenie z zakresu przeciwdziałania mobbingowi i dyskryminacji w miejscu pracy (rekomendowane)
Pracownicy księgowości, księgowi – wymagania i szkolenia BHP
- Szkolenie wstępne BHP w dniu zatrudnienia
- Ocena ryzyka zawodowego
- Szkolenie okresowe BHP dla pracowników administracyjno-biurowych (zgodnie z §14 ust. 2 pkt 5) w przeciągu 12 miesięcy od dnia zatrudnienia powtarzane raz na 6 lat (o ile konieczne)
- Szkolenie z zakresu udzielania pierwszej pomocy (jeżeli jest osobą wyznaczoną do udzielania pierwszej pomocy)
Kiedy są konieczne szkolenia okresowe BHP dla pracowników administracyjno-biurowych a kiedy nie?
Odpowiedź znajdziesz w artykule „Kto jest zwolniony z obowiązku szkolenia okresowego BHP zmiany 2019”. Pamiętaj jednak, że celem prowadzenia szkoleń jest zwiększenie świadomości pracowników, zwrócenie im uwagi na pewne kwestie, a co za tym idzie – zmniejszenie wypadkowości oraz zapobieganie chorobom zawodowym w pracy. Prowadzenie szkoleń okresowych BHP to długofalowa inwestycja w swój biznes.
Potrzebujesz pomocy w zakresie BHP?
Skorzystaj z pomocy specjalistów – zadzwoń po poradę lub od razu zamów szkolenie dla swoich pracowników. Kontakt w sprawie szkoleń, przygotowania oceny ryzyka zawodowego, czy przeprowadzenia audytu na stanowisku pracy:
bhp-ciolka@bhp-ciolka.com.pl
tel.: 22 837 37 82, 22 837 06 95