Inspektor Ochrony Danych (IOD) z dniem 25.05.2018, czyli dnia rozpoczęcia obowiązywania RODO, zastąpił Administratora Bezpieczeństwa Informacji (ABI).
IOD, czyli Inspektor Ochrony Danych to osoba odpowiedzialna za nadzór nad magazynowaniem i przetwarzaniem danych osobowych firmie, tak aby było ono zgodne z obowiązującym systemem prawnym.
Główne zadania Inspektora Ochrony Danych to:
- przygotowywanie dokumentacji wewnętrznej firmy (np. Polityka Bezpieczeństwa, Instrukcja Zarządzania Systemem Informatycznym),
- nadzór nad przetwarzaniem i magazynowaniem danych osobowych oraz zapewnienie warunków odpowiednich do przetwarzania danych osobowych,
- prowadzenie dokumentacji związanej z ochroną danych osobowych,
- szkolenie pracowników oraz szerzenie świadomości z zakresu ochrony danych osobowych,
- raportowanie stanu obecnego ochrony danych osobowych Administratorowi Danych Osobowych (właścicielowi firmy / Zarządowi).
W naszej firmie IOD zajmuje się ochroną danych osobowych kompleksowo, co oznacza, że sprawuje niezależną funkcję przejmując obowiązki Administratora Ochrony Danych.
Powołanie Inspektora Ochrony Danych jest obowiązkowe dla niektórych podmiotów zgodnie z art. 37 ust. 1 RODO, jednak dla większości przedsiębiorstw jest fakultatywne – przedsiębiorca może, ale nie musi powoływać Inspektora, co jednak oznacza, że przedsiębiorca musi dbać o dane osobowe samodzielnie, np.:
- mniej obowiązków dla samego przedsiębiorcy, który może się skupić na głównych zadaniach i rozwoju firmy
- stały dostęp do aktualnej wiedzy i porad wysoko wykwalifikowanego doradcy,
- w razie kontroli reprezentowanie Administratora Danych Osobowych (przedsiębiorcy) przed Prezesem Urzędu Ochrony Danych Osobowych (PUODO),
- pozytywny sygnał dla klientów oraz pracowników.