Zastanawiałeś się kiedyś co należy do obowiązków Społecznego Inspektora Pracy? Czy może nie wiesz, jakie kwalifikacje powinna posiadać osoba pełniąca tę funkcję? Na te i więcej pytań odpowiemy w poniższym artykule. Zapraszamy do lektury.
Kim jest Społeczny Inspektor Pracy?
Jest to przedstawiciel pracowników pełniący społeczną funkcję i współpracujący z Behapowcem. Społecznym Inspektorem Pracy może zostać pracownik, który należy do związku zawodowego w zakładzie pracy lub za decyzją związku zawodowego osoba spoza związku zawodowego. Społecznym Inspektorem Pracy nie może zostać osoba pracująca na stanowisku kierowniczym.
Społeczny Inspektor pracy powołany jest przez związek zawodowy. W przypadku, gdy w firmie nie ma związku zawodowego, nie będzie również Społecznego Inspektora Pracy.
Z ilu osób powinna składać się Społeczna Inspekcja Pracy?
Liczba Społecznych Inspektorów Pracy w zakładzie pracy zależna jest od wielkości firmy, od liczby związków zawodowych obecnych w firmie oraz od tego jak dużo działów, czy filii składa się na zakład pracy.
Społeczna Inspekcja Pracy może składać się z Zakładkowego Inspektora Pracy, który opiekuje się całym zakładem, oddziałowych/wydziałowych Społecznych Inspektorów Pracy odpowiedzialny za poszczególne działy zakładu pracy, czy Grupowych Społecznych Inspektorów Pracy, który opiekuje się poszczególnymi grupami pracowników.
Co należy do obowiązków Społecznego Inspektora Pracy? Jakie kompetencje wymagane są do pełnienia tej funkcji?
Społeczny Inspektor Pracy czuwa nad ochroną praw pracowników oraz aby zakład pracy zapewnił bezpieczne warunkami pracy pracownikom. Do obowiązków SIP należy kontrolowanie stanu technicznego budynków i maszyn pod kątem BHP, przestrzeganie przepisów kodeksu pracy oraz regulaminu pracy, udział w społecznych przeglądach pracy, kształtowanie świadomości wśród pracowników na temat przestrzegania zasad BHP w środowisku pracy oraz udział w postępowaniu powypadkowym w razie wystąpienia wypadku przy pracy oraz monitorowanie wdrażania środków profilaktycznych po zdarzeniu, jak też udział w postępowaniach związanych z wystąpieniem choroby zawodowej i stosowaniem środków profilaktycznych. SIP prowadzi zakładową księgę uwag i zaleceń.
Kto może zostać Społecznym Inspektorem Pracy?
Społeczny Inspektor Pracy powinien posiadać odpowiednią wiedzę, co należy do obowiązków SIP. Zakładowy Społeczny Inspektor Pracy powinien posiadać 5-letni staż pracy w branży, w której działa firma oraz minimum 2-letni staż pracy w firmie, w której obecnie pracuje.
Oddziałowy/wydziałowy SIP i grupowy SIP powinien mieć co najmniej 2-letni staż pracy w branży i 1 rok stażu w firmie, w której obecnie pracuje.
Pozostałe wymagania, jakie powinien spełnić kandydat na przedstawiciela SIP opisane są w wewnętrznym regulaminie wyboru SIP.
Jak często wybierani są Społeczni Inspektorzy Pracy?
Wybory organizowane są przez związki zawodowe, a zgłoszenia mogą być składane przez wszystkich pracowników danego zakładu pracy. Społeczny Inspektor Pracy wybierany jest na 4 lata, a wynagrodzenie i warunki opisane w umowie nie mogą ulec zmianie przez cały okres kadencji. Społeczny Inspektor Pracy wchodzi w skład Komisji BHP.
Jak wygląda współpraca między Społecznym Inspektorem Pracy a Behapowcem?
Obowiązkiem przedstawiciela służby BHP jest współpraca ze Społecznym Inspektorem Pracy. Behapowiec służy wiedzą z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy, natomiast Społeczny Inspektor Pracy jest przedstawicielem pracowników. Warto zatem wspólnie omawiać kwestie bezpieczeństwa w zakładzie pracy, biorąc pod uwagę zarówno sugestie pracowników, którzy najlepiej wiedzą, jakie problemy pojawiają się w ich codziennym dniu pracy, jak i popierać każdą decyzję wiedzą z zakresu przepisów BHP i prawa pracy.
Jesteś zainteresowany szkoleniem dla Społecznych Inspektorów Pracy?
Jeśli tak zapraszamy do odwiedzenia naszej strony, gdzie znajdziesz najbliższe szkolenie dla Społecznych Inspektorów Pracy.
Jeśli masz pytania związane ze szkoleniem dla Społecznych Inspektorów Pracy
Napisz lub zadzwoń do nas.
Mail: bhp-ciolka@bhp-ciolka.com.pl
Tel: 22 837 06 95, 22 837 37 82
Źródła
- Ustawa z dnia 24 czerwca 1983 r. o społecznej inspekcji pracy
- Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 w sprawie służby bezpieczeństwa i higieny pracy