fbpx

Ośrodek szkolenia BHP
w Warszawie

Profesjonalne szkolenia i kursy BHP z myślą o bezpieczeństwie Twoich pracowników

Szkolenia BHP Warszawa

Ćwiczenia z emisji głosu dla nauczycieli, które można zrobić w domu

Ćwiczenia z emisji głosu dla nauczycieli do zrobienia w domu

Każdy nauczyciel narażony jest na choroby głosu, ze względu na specyfikę zawodu, w którym przez większość czasu pracy wykorzystuje się narządy mowy. Choć można (i należy!) zadbać o przyjazne środowisko pracy (m.in. zatroszczyć się o nawilżenie powietrza), o czym pisaliśmy już w poprzednim artykule, równie ważne jest zadbanie o poprawną emisję głosu, by nie nadwyrężać narządów mowy. Ważna jest tutaj wyprostowana i swobodna postawa ciała (bez garbienia się, napinania mięśni z powodu nadmiernego wyprostowania i przekrzywiania oraz wysuwania do przodu głowy) oraz prawidłowe oddychanie głębokie, czyli oddychanie przeponą. Odpowiedniej postawy ciała i oddychania przeponą można na szczęście nauczyć się samodzielnie w domu. Poniżej prezentujemy ćwiczenia, które pomagają w nauce prawidłowego oddychania, co stanowi podstawę w nauce emisji głosu:

Ćwiczenia w pozycji leżącej na plecach na płaskim podłożu

1. Ćwiczenie to polega na nauce oddychania przeponą, zamiast zwyczajowego oddychania klatką piersiową. Oddychamy spokojnie, wdychając powietrze nosem i wydychając ustami. Jedną dłoń układamy na brzuchu, a drugą na klatce piersiowej. Podczas oddychania powinien unosić się brzuch, a nie klatka piersiowa.
2. Utrzymujemy taką samą pozycję jak w poprzednim ćwiczeniu, ale w czasie wydechu syczymy i po wdechu zatrzymujemy powietrze na chwilę.
3. Syczymy, robiąc przerwy i zatrzymując wydech na 1 sekundę bez dobierania powietrza.
4. Syczymy płynnie na jednym wydechu raz głośniej, raz ciszej.
5. Syczymy z przerwami.

Ćwiczenia w pozycji leżącej na brzuchu

1. Trzymamy przed sobą wyprostowane ramiona. Podczas wdechu unosimy ręce i nogi, podczas wydechu płynnie syczymy.
2. Utrzymujemy taką samą pozycję, jak w poprzednim ćwiczeniu, ale podczas wydechu syczymy z przerwami.

Ćwiczenia w pozycji stojącej

1. Stoimy w lekkim rozkroku z wyprostowanymi plecami. Jedną dłoń kładziemy na wysokości pępka, a drugą na klatce piersiowej. Wykonujemy kilka wdechów i wydechów, pilnując, by oddychać przeponą.
2. Stojąc w pozycji opisanej w poprzednim ćwiczeniu, unosimy ramiona w bok w czasie wdechu i wolno opuszczamy w czasie wydechu.
3. Podczas wdechu unosimy szybko ręce do boku, podczas wydechu przesuwamy je powoli do przodu, aż do ich całkowitego złączenia.
4. Łączymy dłonie z tyłu na głowie. Przy wdechu przesuwamy łokcie mocno do tyłu, a przy wydechu do przodu, aż do ich zetknięcia.
5. Kładziemy jedną rękę na brzuchu, a w drugiej trzymamy przed sobą zapaloną świecę w odległości 20-35 cm od ust. Wykonujemy szybki wdech, a następnie wydech, dmuchając równomiernie w taki sposób, by utrzymać jak najdłużej odchylony płomień świecy.
6. Syczymy płynnie na jednym wydechu, starając się nie zmieniać natężenia dźwięku i syczeć jak najdłużej.

Ćwiczenia opisane powyżej należy wykonywać, stosując kilka powtórzeń (ok. trzech), każdego dnia po 10-15 minut 2 razy dziennie. Przy takiej częstotliwości ćwiczeń możemy liczyć na optymalne efekty.

Chcesz dowiedzieć się więcej? Chcesz zorganizować szkolenie z emisji głosu w swojej placówce?
Szkolenia z zakresu emisji głosu pt. “Jak sprawnie i bezpiecznie pracować głosem” prowadzą aktorzy i logopedzi.
Zadzwoń lub napisz:
(22) 837 06 95, 600 004 503
bhp-ciolka@bhp-ciolka.com.pl

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *