Utarło się, że szkolenia BHP są nudne. Pewnie wynika to z obowiązku przeprowadzania takich szkoleń. Tak naprawdę realizacja każdego szkolenia jest zależna od organizatora, prowadzącego i… słuchaczy. Jak zatem sprawić, żeby szkolenie BHP nie było nudne?
Wiedza i doświadczenie prowadzącego
Osoba prowadząca szkolenie powinna być ekspertem w swojej dziedzinie, co raczej nie podlega wątpliwości. Większe doświadczenie wykładowcy pozwala na urozmaicenie szkolenia poprzez podawanie przykładów praktycznych.
Co ważne – nie można znać się na wszystkim. Osoba prowadząca szkolenie z zakresu BHP nie powinna jednocześnie prowadzić modułu ze szkolenia z pierwszej pomocy. Szkolenie będzie ciekawsze jeśli zostanie poprowadzone przez dwie różne osoby. Dodatkowo panel z pierwszej pomocy ma charakter praktyczny i wymaga od prowadzącego innego, mniej formalnego ubioru niż panel z zakresu bezpieczeństwa i higieny pracy.
Metody prowadzenia szkolenia
Ważne jest, aby osoba prowadząca szkolenie część wiedzy przekazywała sama uczestnikom w formie wykładu, ale część oddała uczestnikom do współtworzenia. Przygotowanie prezentacji w PowerPoint to już standard, natomiast wykładowcy mogą skorzystać z różnych innych metod dydaktycznych i aktywizacyjnych. Mogą np. przygotować case study do samodzielnego lub grupowego opracowania, wprowadzić zadania w podgrupach lub korzystać z gier. Warto również włączać słuchaczy do dyskusji i pozwolić podzielić się wiedzą miedzy sobą, co w efekcie może również rozszerzyć warsztat prowadzącego.
Ciekawym sposobem na urozmaicenie szkolenia jest wykorzystanie quizów, w szczególności jeśli są internetowe i uczestnicy mogą w nie grać za pośrednictwem telefonu.
Materiały szkoleniowe
Uczestnicy szkolenia powinni otrzymać materiały, które dadzą im później możliwość ugruntowania lub odświeżenia wiedzy. Raczej nie należy drukować slajdów dla uczestników tylko przygotować oddzielny materiał dydaktyczny. Materiały te mogą być przygotowane zarówno w wersji elektronicznej, jak i papierowej. Ważne, żeby ich treść była przydatna dla uczestnika.
Podejście słuchaczy
Niestety nastawienie słuchaczy do szkolenia BHP jest niezależne od prowadzącego. Mimo szczerych chęci prowadzącego do zainteresowania tematem bezpieczeństwa i higieny pracy uczestnicy są negatywnie nastawieni. Dlatego tak ważne jest, żeby pracodawca lub pracownik służby BHP podkreślał, że szkolenie BHP to nie jest zło konieczne, tylko miło, ciekawie i produktywnie spędzony czas, który ma na celu zwiększenia świadomości pracowników, która przyczyni się do ochrony ich zdrowi i życia.
Ciekawe szkolenia BHP w Warszawie
Masz dość nudnych szkoleń BHP? Chcesz, żeby pracownicy ciekawie i rozwijająco spożytkowali czas spędzony na obowiązkowym szkoleniu?
Napisz do nas i dowiedz się jaką możemy przygotować dla Ciebie ofertę ciekawych szkoleń BHP.
Mail: bhp-ciolka@bhp-ciolka.com.pl
Tel: 22 837 37 82, 22 837 06 95