Ośrodek szkolenia BHP
w Warszawie

Profesjonalne szkolenia i kursy BHP z myślą o bezpieczeństwie Twoich pracowników

Szkolenia BHP Warszawa

Choroby głosu u nauczycieli i profilaktyka

Choroby głosu u nauczycieli i profilaktyka

Jeśli pracujesz jako nauczyciel, głos jest twoim podstawowym narzędziem pracy, które pozwala ci każdego dnia docierać do uczniów, wyjaśniać trudne zagadnienia, a w razie potrzeby także dyscyplinować. Niestety, twój głos jest również nieustannie narażony na choroby zawodowe spowodowane jego przeciążeniem. Choć każdy pracodawca (w tym przypadku dyrektor) ma obowiązek nie tylko przeprowadzić ocenę ryzyka zawodowego, ale także podjąć działania, które je zminimalizują, warto zadbać o to również we własnym zakresie. W tym artykule przyjrzymy się przyczynom zwiększonego ryzyka chorób głosu u nauczycieli i podpowiemy, jak im zapobiegać. Jakie problemy powinniśmy wziąć pod uwagę i jak z nimi walczyć?

Brak właściwej profilaktyki i edukacji w zakresie odpowiednich technik emisji głosu

Nauczyciele często nie są świadomi technik, które pomagają w prawidłowej emisji głosu (czyli procesie wytwarzania głosu i wyprowadzania go na zewnątrz). Nie wiedzą, jak ćwiczyć głos i prawidłowe oddychanie, by nie nadwyrężać gardła i krtani. Często nie mają również wiedzy o tym, jak zadbać o środowisko pracy, by zminimalizować ryzyko chorób głosu. Informacje na ten temat znajdziesz w tym artykule, a także w naszym artykule o ćwiczeniach wspomagających narządy mowy i uczących prawidłowych technik oddychania.

Nadmierny wysiłek głosowy, hałas i zła akustyka sal lekcyjnych

Hałas w klasie i na korytarzach w połączeniu ze słabą akustyką sal lekcyjnych sprawiają, że nauczyciel często musi mówić głośniej, niż podczas zwykłej rozmowy. Poza tym zwykłe tłumaczenie nowego materiału (nawet bez podniesionego głosu) jest wyczerpujące dla głosu. W celu ograniczenia hałasu i przeciążenia głosu należy unikać przekrzykiwania uczniów, starać się nie wyrabiać w uczniach nawyku mówienia zbyt głośno, posadzić uczniów słabiej słyszących w pierwszych ławkach, dbać o autorytet wśród uczniów i używać mikrofonu podczas mówienia do większej grupy osób.
Podczas dłuższego mówienia warto pić napój o temperaturze pokojowej np. wodę niegazowaną lub herbatę ze ślazu czy rumianku. Szczególnie zalecanym napojem jest woda, nie tylko w pracy, ale również w ciągu całego dnia. Postaraj się wypijać każdego dnia m.in. 1,5 l niegazowanej wody, szklankę wody przed snem i szklankę cieplej, przegotowanej wody po przebudzeniu. W przypadku konieczności odkrztuszenia nadmiaru wydzieliny należy robić to cicho i delikatnie. Podczas przerw i po pracy dobrze jest ograniczyć mówienie, by głos mógł odpocząć. Należy zadbać również o prawidłowe oddychanie. W wolnych chwilach warto poćwiczyć oddech, wykonując spokojne długie wdechy i wydechy przez nos. Kiedy nie mówisz, staraj się oddychać nosem.
Jeśli masz problem z zanikowym nieżytem błony śluzowej i krtani, przed długim mówieniem rozgryź kapsułkę witaminy A+E.

Suche, przegrzane, zapylone powietrze w klasach

Powietrze w klasach często jest suche i pełne kurzu oraz pyłu (np. z kredy do tablicy), co ma wyjątkowo negatywny wpływ na narządy mowy. Z tego względu należy często i intensywnie wietrzyć sale lekcyjne, unikać przeciągów, ale także nie przegrzewać pomieszczeń. Dodatkowe nawilżenie powietrza zimą np. stosując nawilżacze na kaloryfery, jest także wskazane. Aby zapobiegać zaleganiu kurzu, należy dbać o odkurzanie pomieszczeń oraz przecieranie na mokro podłóg, parapetów i mebli. Warto również zrezygnować ze zbierających kurz firanek i zasłon, a tablice wycierać zawsze mokrą gąbką.

Czynniki stresowe i czynniki natury psychologicznej

Stres to kolejny z czynników zwiększających ryzyko pojawienia się chorób głosu wśród nauczycieli. Warto nauczyć się technik skutecznego radzenia sobie ze stresem, rozwiązywania konfliktów i zmniejszania napięcia emocjonalnego. Ważne jest również dbanie o życzliwą atmosferę w pracy.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *